Blog

3D-printing gaat de logistiek duurzaam veranderen

  • Home
  • Blog
  • 3D-printing gaat de logistiek duurzaam veranderen
3D-printing gaat de logistiek duurzaam veranderen

3D-printing gaat de logistiek duurzaam veranderen


“3D-printing is een van de belangrijkste disruptieve technologieën die de logistiek en supply chain gaat beïnvloeden.” Dat stelt DHL in zijn Trend Radar. Maar wat is dan de link met 3D-printing en logistiek? En wat heeft duurzaamheid hiermee te maken?

Van techniek naar … tot vrachtwagen naar gezondheidszorg

Van techniek naar… tot vrachtwagen naar gezondheidszorg. Steeds meer bedrijven erkennen dat 3D-printing een kans biedt om ‘anders te doen’. Een simpel voorbeeld is de snelheid waarmee medische apparatuur gerepareerd kan worden. Voorheen betekende een defect van een medisch apparatuur simpelweg stilstand. Deze stilstand kon soms weken duren omdat er specifieke onderdelen uit Azië moesten komen. Het is een complex en omslachtig proces als er gekeken wordt naar supply chain: grondstofleverancier, deelfabricaat, fabrikant/totaalassemblage, intern magazijn, vrachtwagen, groothandel/expeditie Azië, containership, haven Rotterdam, logistiek vervoerder in Rotterdam, afdeling inkomende goederen ziekenhuis, technische dienst ziekenhuis, et cetera. We hebben het hierbij alleen nog maar over het fysieke transportproces en nog niet eens over het administratieve proces. In andere woorden: veel logistiek, veel stilstand, en weinig waarde tegen een heel hoge prijs. Transport is in veel gevallen dan ook duurder dan de fysieke onderdelen en maakbaarheid. Juist hier bewijst 3D-printing de meerwaarde. Binnen twee uur kan hetzelfde specifieke product in Rotterdam (op steenworpafstand van het desbetreffende ziekenhuis) geleverd worden aan de technische dienst van het ziekenhuis. Het product is qua materiaal duurder, maar onderaan de streep is het veel goedkoper als we kijken naar transportkosten en de kosten van stilstand. Dit is geen toekomstmuziek meer, maar vandaag de dag de realiteit! 3D-printing zal veel invloed gaan hebben op de logistiek en supply chain. Wij hopen dat u als lezer de link naar duurzaamheid begrijpt. Ten opzichte van de hele logistieke keten bij traditionele levering is de uitstoot bij 3D-printing aanzienlijk lager.

3D-printing in de haven van Rotterdam

3D-printing heeft ook zijn intrede gedaan in de offshore en maritieme wereld, de wereld van Rotterdam. Er zijn voorbeelden genoeg dat schepen met een defect aankwamen in de haven van Rotterdam. Deze schepen werden aan de kant gehouden (= stilstand) vanwege onderdelenleveringen uit Azië., u kunt zich vast een voorstelling maken van dit logistieke proces. Een schip dat weken aan wal ligt voor reparatie (lees: op onderdelen wacht) is een kostenpost van tonnen (in €) en het klimaat en milieu worden duidelijk ook niet gespaard bij traditionele leveringen over water en weg. Zo probeert Fieldlab Additive Manufacturing op RDM Campus te Rotterdam in te spelen op deze beweging. Ter plekke onderdelen kunnen maken voor schepen die snel onderdelen nodig hebben ter reparatie. De onderdelen zelf zijn qua materiaal veel duurder dan het onderdeel uit Azië. Maar ook hier geldt dat de kosten van een 3D-geprint onderdeel een schijntje zijn in vergelijking met de traditionele levering (hoge transportkosten en zeer hoge kosten omtrent de stilstand van het schip). Naast deze flinke kostenbesparing is ook hier weer een aanzienlijke uitstootreductie te realiseren. De uitstoot bij 3D-printing is nihil ten opzichte van de uitstoot via het water en de weg.

Video 3D Printing in the Port of Rotterdam

3D-printing in de automotive en mobiliteitsbranche

Ook de autobranche is bezig met 3D-printing. Momenteel zijn er diverse innovatieprojecten gaande die volledige voertuigen willen 3D-printen. Een voorbeeld hiervan is de Strati, een volledig 3D-geprint voertuig. In 2016 zijn enkele testritten gemaakt met deze auto. Daarnaast zijn er innovatieprojecten gaande om straks volledige vrachtwagens te kunnen printen. Het duurt nog wel even voor dit werkelijk mogelijk is, maar het is wel duidelijk dat vrachtwagenfabrikanten 3D-printing uiterst serieus nemen. Zo levert Mercedes-Benz Trucks momenteel al reserveonderdelen die 3D-geprint zijn en zal deze manier van onderdelen fabriceren en leveren alleen maar meer uitbreiden in het productassortiment van Mercedes-Benz.

Een testrit van Strati (3D-geprinte auto)

Mobiele productielocaties

Kortom, de logistieke wereld gaat simpelweg veranderen met de opkomst van 3D-printing (en met name de rubber- en metaalprinting die momenteel erg in opkomst is). Het laatste voorbeeld van de logistieke verandering is hoe webwinkel Amazon te werk wil gaan. Zij hebben in 2015 patent aangevraagd voor een vrachtwagen met een ingebouwde 3D-printer. Amazon kan zo mobiele productielocaties creëren en wil zo inspelen op efficiency en logistieke duurzaamheid. De belangrijkste besparingen zijn volgens de webwinkel te behalen met een reductie aan opslagkosten en magazijnpersoneel. Daarnaast zouden importkosten deels overbodig worden en bespaart men op de dan onnodige uitstoot van verscheping en wegtransport. Het lijkt ideaal; uw bestelling onderweg 3D-printen! De toekomst zal het uitwijzen, maar dat de 3D-printer voor een verandering gaat zorgen binnen de logistiek is een feit.

Duurzame mobiliteit, logistiek en 3D-printing

Onderzoeks- en adviesbureau WEL Mobiliteit is gespecialiseerd in duurzame mobiliteit. Het zusterbedrijf WEL Engineering - net als WEL Mobiliteit ook onderdeel van WEL Company - is onder andere gespecialiseerd in 3D-printing. De combinatie van duurzame mobiliteit, logistiek en 3D-printing maakt het dan ook een zeer interessant onderwerp. Wilt u meer weten over duurzame mobiliteit, logistiek en/of 3D-printing? Schroom dan niet om contact met mij op te nemen: m.moor@welcompany.nl


© Copyright WEL . Alle rechten voorbehouden. Website door Kendrix.